X
تبلیغات
رایتل

اردوهای دانش آموزی و عباس نمکی

اردوها وفعالیت های گروهی
سه‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1389

تاملی در اردو

باسمه تعالی

اردوهای دانش آموزی امروزه به عنوان بخش غیر قابل اغماض نظام های آموزشی در سراسر دنیا از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارند و اندیشمندان متعددی در حوزه های مختلف به بحث و تبادل نظر پیرامون کمیت و کیفیت آن می پردازند که تغییرات رو به تکامل اردوها نتیجه این تلاش هاست.

در نظام آموزشی ما که مبتنی بر آموزه های دینی است، اردو علاوه بر   تاثیرات آموزشی و پرورشی از یک ضرورت  مقدس نیز تبعیت می کند. ضرورتی که در قرآن کریم با (قل سیرو افی الارض فکیف کان عاقبه المکذبین...)ازآن یادشده است. آیه ای که از اعجاب فرامین الهی در قرآن  است ،زیرا خداوند برای انجام یک عمل(سفر) از سه فعل امر استفاده فرموده است و این نشانه ای است بر ارزش سفر  آنهم نه سفر انفرادی بلکه سفر گروهی در اسلام.ارزشی که در سیره عملی پیامبر مکرم اسلام وائمه اطهارنیز به بهترین وجه ممکن تبلور یافت و روایات متعددی برضرورت سفراز ناحیه ایشان صادرشده است. 

طول عمر نظام آفرینش وفراز و نشیب های متعددآن از دیرباز مورد علاقه اندیشمندان ومحققین جهان بوده که بهترین روش پاسخ به این مجهول و کشف واقعیت های پنهان ،سفر بوده است. سفرنامه های متعدد علمی -تحقیقاتی و سیاحت نامه های بیشمار موجود در جهان گواهی است براین مدعا و سابقه سفر د رجهان هستی.دانش آموزان به عنوان بخش فعال علمی یک کشور که به صورت مستمر از تعالیم گذشتگان بهره مند هستند بیشترین نیاز به سفر و مسافرت دارند تا درخلال آن بتوانند تئوری های آموخته شده در کلاس درس را با واقعیت های موجود در پهنه هستی تطبیق دهند و ضمن تعمیق آموخته های خود به کشفیات جدید نیز نائل شوند.

ما معتقدیم اردو تکامل یافته ترین نوع سفر هاست چرا که تمام اهداف و برنامه های مترتب بر یک سفر در اردو به صورت عینی تبلور یافته است.

تعیین سرپرست.مربی.گروه بندی دانش آموزان. تعیین هدف .زمان بندی و.. از نمونه های عینی این مدعاست که لازمه یک سفر هدفمند است.

با توضیحات یادشده ضرورت برگزاری اردو برای دانش آموزان و به عنوان یک نیاز آموزشی  بیش از پیش مبرهن شد و اکنون در این نوشتار برانیم تا  فقط با ارائه مطالبی مستند برگزار کنندگان اردو را در تعیین و گزینش مقصد اردو یاری نماییم. هرچند توان وتجربه مربیان و دست اندرکاران اجرای اردو در نظام آموزشی ما بیش از آن است که نیازمند یاری ما باشند اما شاید خلا وجود یک اطلس جامع اردویی که بتواند تمام یا حداقل   بخش  قابل توجهی از مبادی اردویی را به صورت مدون معرفی نماید مارا بر آن داشت تا علی رغم نقص وافر اطلاعاتی در این عرصه پیش قدم  شویم تا انشالله دیگران با ارائه مطالب کامل تر به تحقق بزرگترین خواسته نظام اردویی که همانا تهیه اطلس اردویی جامع و ملی است اقدام نمایند.

شاید اصلی ترین سئوال دست اندرکاران اجرای اردوها و همچنین مخاطبین اردو این باشد که :کجا برویم؟اردو را به چه مقصدی رهنمون کنیم که تمامی اهداف مدنظر تحقق یابد؟و سئوالات مشابهی که ذهن هر مسئولی را مشغول می نماید و یافتن پاسخ آن مستلزم تحقیق و جستجوی فراوان وصرف وقت و هزینه هنگفتی  است.

کشور عزیز و دوست داشتنی ما ایران به مثابه موزه ای بسیار غنی است که از تمامی گونه های تاریخی ،طبیعی و انسانی به وفور در آن یافت می شود و سابقه تمدن بسیار کهن آن از گوشه گوشه این خاک زر خیز خودنمایی می کند . اما با وجود این همه شاخصه ارزشمند بازهم انتخاب مقصد اردو قدری مشکل است زیرا ما در اردو علاوه بر نظاره آیه های آفرینش به دنبال یادگیری و انتقال مفاهیم دیگری هستیم که در یک محیط امن و شبه آموزشی تحقق آن ممکن می باشد.

لذا محل اردوی ما باید از ویژگی های حداقلی زیر برخوردار باشد:

1-با اهداف اردو تناسب داشته باشد.

2-با زمان و مکان اردو،جنسیت و سطح تحصیلی دانش آموزان تناسب داشته باشد.

3- دارای کارکردها ی متعدد تربیتی و آموزشی باشد.

4-از امنیت و ایمنی کامل برخوردار باشد و...

گزینش چنین اماکنی قدری تخصصی و مقداری هم با حساسیت های معلمی که همراه می شود انتخاب را سخت تر می نماید .به منظور تسهیل زمینه این گزینش و همراهی با همکاران عزیز فرهیخته در اقصی نقاط میهن عزیزمان، بر آن شدیم تا با گرد آوری مجموعه ای ازمعرفی اماکن و فضاهای اردویی به همراه اطلاعات مرتبط مختصرکه دارای ویژگی های یادشده هستند گامی کوچک در فراگیری هدفمند اردو های دانش آموزی برداشته باشیم.

 واماچند راهکار برای انتخاب بهتر محل و مقصد اردو :

1-جهان گردی و ایرانگردی را در قالب اردو به دانش آموزان عزیز منتقل کنیم و برای تحقق این امر از منطقه شناسی و استان شناسی آغاز نماییم.

2-مقاصدی را انتخاب کنیم که دارای چندین کارکرد باشند و بازدید از آنها ما را همزمان در انتقال چندین مفهوم یاری نماید.

3-از انتخاب مقاصد اردویی تکراری خودداری کنیم .چراکه علاوه بر فاقد ارزش بودن برای دانش آموزان برای ما نیز هیچ کارکردی ندارند.

4-مقصد اردو لزوما نباید خارج از محدوده منطقه و محل سکونت دانش آموزان باشد.قطعا ادارت ،سازمان ها ،نهادها،کارخانجات و کارگاه های متعدد کوچک وبزرگ موجود در شهر نیز در صورت برنامه ریزی مناسب دارای جذابیت بالا و کارکردهای موثر تربیتی می باشند.

5-همچنین دیدار با شخصیت های فرهنگی ،مذهبی ،علمی و سیاسی شهر می تواند در صورت برنامه ریزی هدفمند به مانند یک اردوی برون شهرستانی ، ما و دانش آموزان را از ابعاد مختلف تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

6-استفاده از تمام توان و تجربه همکاران و عوامل مدرسه به صورت حضوری یا فکری  و تطبیق  بعضی از نیاز های آموزشی دانش آموزان با اهداف و برنامه های اردومی تواند ما را در انتخاب و برگزاری اردوی موفق کمک نماید.

7-گلزار شهدای جنگ تحمیلی یکی از زیباترین اماکن ومقاصد اردویی است که می تواند ما ودانش آموزان را از برکات مختلف و متعددی بهره مند سازد. از آن غافل نباشیم.

وچند راهکار برا ی برگزاری اردو موفق:

1-اردو حتما دارای برنامه و هدف مدون باشد و همه اعضا ملزم به رعایت و اجرای آن باشند.

2-مشارکت دانش آموزان در تحقق اهداف اردو مستلزم اطلاع ایشان از برنامه و اهداف اردو است .پس آنها را در این امر سهیم کنیم.

3-تهیه گزارش،عکس ، فیلم و... توسط دانش آموزان در حین اردو و ارائه آن در قالب های متنوع هنری پس از اردو ودر محل مدرسه می تواند هم به مشارکت بیشتر دانش آموزان در اردو بیانجامد هم به فراگیر شدن هدفمندی اردو ها.

4-تهیه عکس یادبود گروهی با حضور تمامی دانش آموزان در محل اردو و نصب آن در محل سالن های عمومی مدرسه مورد تاکید می باشد.

5-همراه داشتن معرفی نامه رسمی برای استفاده از تخفیف در ورودی اماکنی که بازدید از آنها مستلزم تهیه بلیط است قبل از اردو مدنظر قرار گیرد.

6-تمام برنامه ها ،فعالیت ها و اهداف اردو از قوانین و مقررات مربوط به برگزاری اردوها تبعیت کند ودر هیچ مرحله ای از قانون عدول نشود