X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

اردوهای دانش آموزی و عباس نمکی

اردوها وفعالیت های گروهی
چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1390

به بهانه پاسداشت مقام معلم 2

 استاد علی نقی یزدان پناه .بخش دوم

معلمان باغبانان بوستان زندگی هستند که به پرورش گلهای تازه و لطیف وی پردازند ، آنها را به دقت بپرورند ،آبیاری کنند ،به اندازه در برابر تابش آفتاب قرار دهند و از سموم سوزنده و تندبادهای نابودساز پاس دارند. همیشه پیشوایان بزرگ بشر به کودکان ونوجوانان توجه بسیار کرده اند و تربیت آنان و آموزش درست دادن به آنان را در درجه اول تکلیف و اهمیت قرار داده اند. پیشوایان دین اسلام نیز، در این باره بیش از همه تاکید کرده اند و تربیت و آگاهی دادن به کودکان و نوجوانان را از مهمترین وظایف معلمان ،مربیان و آموزگاران شمرده اند.دانشمندان تعلیم وتربیت اسلامی، از قدیم معلم واستاد را از زاویه خاصی می نگریستند و این دانشمندان که با الهام از متون و نصوص دینی برای دیدگاه های خود رویه ای تعیین می کرده اندوالاترین احترام را برای معلم خود قایل بوده وهستند و سلطه و اقتداری را برای او نسبت به شاگرد تثبیت کرده اند که گاهی برای پدر و مادر چنین اقتداری نسبت به فرزندش وجود ندارد. از اسکندر پرسیدند:برای چه به معلم و استاد خویش بیش از پدرت ارج می نهی؟ در پاسخ گفت: معلم منشا و سبب زندگانی جاوید و پایدار من است ولی پدر من مجرای وجود زودگذر و فناپذیر من می باشد. شرافت وارزش هروجود به کمال آن مربوط است ،علت کمال وجود شاگرد ، شخص معلم و استاد اوست.بنابراین کسی که به انسان درس می آموزد بر او حق بسیار دارد. او عاملی اصلی تکامل ،شناخت و راهیابی دین است. اوست که بسان شمعی فروزان در برابر دیدگان انسان ها نور افشانی می کند و راه را به کاروانیان می شناساند،با دانش خویش فرهنگ ومعرفت آنان را به اوج می رساند و اندیشه های خام را بارور می سازد. بنابراین حق او بر دانش آموز به مراتب بیشتراز حقی است که پدران و مادران بر فرزندانشان دارند و بر همه افراد فرض است که با گرامیداشت مقام آموزگاران و تجلیل از معلمان دلسوز و خدمتگزار بر این تلاش های صادقانه ارج گزاردند. در یونان باستان معلم محبوبی بود که می خواستند او را به پادشاهی برگزینند اما وی گفت : از من نخواهید پادشاه شوم ، من دوست دارم همچنان معلم باقی بمانم . او به بچه ها هم علم می آموخت و هم درس آزادگی می داد. معلم به بچه ها می آموزد که در جهان هم می توان مانند آزادگان زیست و هم مانند بردگان. اختیار با خود انسان است. هنر بزرگ معلمی نفوذ در قلمرو ذهن و ضمیر دانش آموز است. اما این نفوذ مهارت و هنرمندی می خواهد. باید دانشمند بود و روش مند، که بی دانشی هراس می آورد و بی روشی هرج ومرج و هرز دادن زمان و مکان . کار معلم پدید آوردن انسان های بزرگ آینده ، از کودکان خرد حاضر است. ویکتور هوگو می گوید : در هر ملت چراغی است که به عموم افراد نور می دهد و آن معلم است. زبان معلمان مغزهای نرم کودکان را و دلهای ساده نوباوگان را می شکافد و نهال اندیشه های سودمند را در آن می نشاند. معلمان نقطه آغاز هر تحول آموزشی هستند و ایجاد عالمی نو جز با تربیت آدمی نو از طریق معلمانی خلاق ممکن نیست. آموزش و پرورش کلید فتح آینده است و معلمان فاتحان عرصه علم وتمدن گرچه دورم سال ها از سال های مدرسه بازگاهی می تپد دل در هوای مدرسه یاد باد از آن معلم ها که دیگر نیستند هست آهنگ صداشان در فضای مدرسه منابع و ماخذ 1-الماسی،علی محمد. تاریخ آموزش وپرورش اسلام وایران 2- حکیمی،محمد رضا . بعثت ،غدیر ،عاشورا ،مهدی (ع) 3- صدیق عیسی، تاریخ فرهنگ ایران 4-ضمیری محمد علی. تاریخ آموزش وپرورش ایران واسلام