X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

اردوهای دانش آموزی و عباس نمکی

اردوها وفعالیت های گروهی
چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1390

اردو و نقش آن در تربیت اجتماعی دانش آموزان

استاد علی نقی یزدان پناه . بخش اول 

اردو یکی از بهترین و مناسب ترین شرایطی است که می توان طی آن به تعلیم وتربیت کودکان، نوجوانان وجوانان پرداخت. به جرات باید گفت سازندگی اردو تا حدی است که چه بسا نتوان با روزها و ماه ها کار معمولی در خانه و مدرسه به نتیجه ای معادل یک هفته ای آن رسید.

ساخت اردوگاه ها و اختصاص بودجه های قابل توجه و آموزش مربیان ویژه نشان دهنده توجه آموزش وپرورش به اهمیت اردو است.

طبیعی است که اردو به لحاظ روش تربیتی خاص خود در مقایسه با مدرسه ،کیفیتی کاملا متفاوت دارد و دارای ظرفیتی است که بسیاری از حرف های ناگفته مدرسه را می توان در آن جا گفت تا با عمل ،در جان و روان افراد قرار گیرد و شاید راز موفقیت اردو همین تفاوت اساسی روش های آن با روش های کلاسیک و نظام دار مدرسه ای باشد.

در مورد کلمه اردو ،تعاریف بسیاری در فرهنگ لغات فارسی آمده است که به شرح مختصری در این باب می پردازیم :

اسم اردو، اسم حالت است و برخلاف نظرات عامه مردم که فکر می کنند کلمه ای فارسی است ، ترکی مغولی می باشد. در کتاب لغت جابه جایی گروهی از سربازان و ارتشیان معنی شده است . معنای دیگر اردو به اسم زبان پاکستانی ها برمی گردد زیرا که آنها به( زبان اردو )صحبت می کنند.

در عهد سلاجقه به حرکت ایلخانان سلجوقی هنگامی که ییلاق و قشلاق می کردند اردو می گفتند.

در آموزش وپرورش ، به حرکت دسته جمعی دانش آموزان که با ساماندهی و هدف خاص از مدرسه یا شهری خارج و زمانی را در اردوگاه یا نقطه ای خارج از شهر می گذارنند (اردو ) گفته می شود.

اولین اردو با هدف و مفهوم تربیتی در جزیره براونسی در سال 1907میلادی با شرکت 22تشکیل شد.

در ایران نیز در سال 1304تشکیلات پیشاهنگی شروع به کار کرد و اقدام به برگزاری اردوهای تربیتی نمود.

نهادها و ارگان های زیادی قبل از انقلاب اقدام به برگزاری اردو نمودند .از آنجایی که برگزاری اردوها برای ترویج ارزش های انقلاب ،تربیت و آماده سازی آینده سازان میهن اسلامی نقش موثری داشت بعد از انقلاب نیز توسط امورتربیتی و سپس سازمان دانش آموزی توجه خاصی به برگزاری اردوها شده است.

در یک اردو با هدف معین و از پیش تعیین شده می توانیم تربیت اجتماعی را به دانش آموزان بدهیم. اصل مشارکت که نقش مهمی در جمع گرا بودن فرد ایفا می کند در اردو ، تمرین می شود.اکثر اموری که در اردو انجام می گیرد به صورت جمعی است و مربی می تواند با شخصیت دادن به دانش آموزان و مشارکت دادن آن ها هم باعث افزایش روح تعاون ،یک دلی و جمع گرایی شود و به طور غیر مستقیم این تربیت انجام می گیرد.

در اردو باید رعایت سلسله مراتب را نمود . جهت جلوگیری از حوادث و دیگر مسائل در برگزاری اردو لازم است اردو به دسته های کوچک تر تبدیل شده و مسئول جهت آنها انتخاب شود و انجام دستورات مسئولین را جزء وظایف اردو شمرد. این مساله موجب پذیرش سلسله مراتب در جامعه نیز خواهد شد.

اهداف برگزاری اردوها:

الف)ایجاد و تقویت گرایش به دین و علاقه مندی به انجام احکام و اخلاق دینی

اگر در پایان اردو رابطه ای میان فرد با دین مشاهده شد و یا این رابطه را تقویت شده یافتیم و احساس کردیم که دانش آموزان از مسلمان بودن خود مغرور و سرافراز و نسبت به بی توجهی های دینی خود پشیمان است و تصمیم دارد هر چه بیشتر در انجام فرایض دینی کوشا باشد باید اردو را در بخشی از اهداف خود که در حقیقت بخش عمده آن است موفق بدانیم.

ادامه دارد