X
تبلیغات
رایتل

اردوهای دانش آموزی و عباس نمکی

اردوها وفعالیت های گروهی
سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390

نقدی بر نحوه برگزاری اردوهای دانش‌آموزی ،تور مسافرتی یا اردو؟!

 حسن دانه‌داران :

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تحصیلی  اردوهای دانش آموزی هم آغاز می گردد. اواخر فروردین و اردیبهشت ماه، اوج روزهای برگزاری اردوهای دانش آموزی است. در سالهای قبل زمان برگزاری اردو ها تا 25 اردیبهشت ادامه می یافت اما امسال شاید این زمان چند روز زودتر به دلیل برگزاری امتحانات پایان یابد.  آیا اجرای برنامه های سفر توسط کارشناسان آموزش و پرورش و در راس آنها معاونان پرورشی و مربیان تربیتی مدارس امری کارشناسی شده و مفید است؟مدارس باید متولی امر گردشگری در مدارس باشند ؟اگر با دقت به مدارس بنگریم می بینیم که فعالیتهایی جز امور تحصیلی هم در آنها صورت می گیرد، از جمله می توان به ورزش در مدارس اشاره کرد. شاید به نظر برسد سازمان تربیت بدنی  می تواند متولی ورزش در مدارس نیز باشد یا حداقل نقش فعالی در آن ایفا نماید.

در مورد گردشگری در مدارس نیز همین موضوع صادق است.                                                      

در اردوهای دانش آموزی چند ویژگی بارز می بینیم که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:                  

ارزان بودن یا ارزان تمام کردن، کیفیت پایین ، تخصصی کار نکردن، برنامه ریزی ضعیف و... که شاید بخشی از آنها مربوط به اطلاعات کم متولیان امر در مورد صنعت گردشگری باشد.کیفیت در برنامه اردوها معمولا هدف برگزار کنندگان قرار نمی گیرد وبرنامه ریزی آنگونه که باید و شاید انجام نمی‌شود.                                                                                       

شاید بعضی معتقد باشند این کار آنقدر مشکل نیست که نتوان آنرا به انجام رساند و با کرایه  کردن یک  وسیله نقلیه یا تهیه  بلیط هواپیما ، قطار یا  رزرو هتل می توان یک برنامه اردوی مسافرتی را به بهترین نحو اجرا کرد.اما واقعیت می‌گوید که این تصور باطل می‌باشد این کار هم نظیر همه فعالیتها یک شغل کاملا تخصصی است و تنها با تجربه و علم خاص آن می توان برنامه ای را پیش برد. شاهد این ادعا مواردی است که به آن اشاره می‌شود: مسوولان یک اردوی دانش آموزی هنگام بازگشت از سفر  به جزیره قشم و به سمت بندرعباس به دلیل نداشتن  تجربه کافی، خود و گروهشان از حرکت  قطار باز می مانند و مجبور به یک  شب  اقامت  اجباری در بندر عباس و صرف هزینه بیشتر می شوند. شاید عامل ارزان تمام کردن، باعث بسیاری از مشکلات در برگزاری برنامه های مسافرتی مدرسه ای باشد. همه ما در دوران مدرسه کم و بیش در برنامه اردوهای مدرسه شرکت نموده ایم  و خاطرات شیرینی از حضور در این برنامه ها داریم.  اما باید اذعان داشت اجرای یک برنامه مسافرتی خوب و مطابق با استانداردها در حیطه وظایف مدارس و آموزش و پرورش نیست.این آژانس های مسافرتی هستند که می توانند در قالب یک تور مسافرتی این برنامه ها را به بهترین  نحو برگزار کنند.در تخصص آنهاست که با کارکرد مداوم با هتلها از آنان تخفیف های خوبی بگیرند و بخشی از آن را به عنوان سهم خود و بخش دیگر را نیز به عنوان تخفیف برای مشتریان خود منظور کنند. یعنی اینکه مدارس وقتی راسا به رزرو هتل اقدام می کنند این خدمات با قیمت گرانتری در یافت می کنند، اما آژانس ها با واسطه شدن، هم خود سود می برند و هم مشتریان. مطمئنا اجرای تور از طرف آژانس ها برای مدارس بسیار مفیدتر،باکیفیت تر و کم دردسرتر خواهد بود و آژانسهای مسافرتی نیز همچون همیشه همه توان خود را به کار خواهند برد تا بهترین برنامه ممکن را با استاندارد بالا، توسط مدیر فنی آژانس ارائه نموده و آنرا جهت اجرا به راهنما بسپارند. در روز های برگزاری برنامه معاونان پرورشی ، نماینده مدارس ، معلمان یا دیگر همراهان می توانند تحت نظر راهنمای تور وظیفه هماهنگی و هدایت داخلی دانش آموزان را به عهده گیرند.اما وجود راهنمای مجرب ، کار آزموده و با اخلاق برای چنین اردوهایی بسیار مهم است، بویژه اینکه باید او در نقش یک مدیر قوی همه افراد زیر نظرش هدایت شوند و مربیان هم با وی کاملا هماهنگ باشند.  شاید یکی از مشکلات موجود بر سر راه اجرای موفقیت آمیز این برنامه ها کمبود راهنمایی باشد که با فرهنگ مدارس، دانش آموزان و اجرای تور مسافرتی آشنایی کامل دارند. نیاز به حضور افراد مجرب در این بخش  به شدت احساس می شود و باید چشم به تربیت افرادی داشت که هم تخصص کافی در اجرای  تورداشته باشند و هم کار کردن در محیط دانش آموزی را بشناسند. در مجموع می توان گفت باید برای رسیدن به شرایط ایده آل، از اجرای برنامه های بی کیفیت و کم اثر گذر کرد و به سوی اجرای برنامه هایی با اثرگذاری بیشتر برای خارج کردن خستگی و خمودگی ناشی از تحصیل یکساله دانش آموزان همت گماشت .چه نام این برنامه ها تور مسافرتی باشد یا اردوی تفریحی یا زیارتی، باید به این مساله دقت کرد که دانش آموزان ما حق دارند از امکانات موجود در کشور حداکثر بهره را ببرند. نباید آنها هنگام استفاده از ظرفیتهای موجود گردشگری چوب بی تجربگی دیگران را بخورند خواه این افراد مربیان عزیزشان باشند یا راهنمایانی که کارکردن با گروه های مدرسه ای و اداری را نمی‌دانند و شرایط کارکردن در محیط های مدرسه ای را با کار کردن با گروههای از پیش تشکیل شده دیگر برابر می دانند.حتی مدیران فنی بند (ب) آژانس ها هم در شرایطی می توانند برنامه  سفرصحیحی تدوین کنند که شرایط خاص مدارس را بدانند و از نحوه کارکردن با گروههای مدرسه ای سر رشته داشته باشند.این گروهها قابل قیاس با هیچ یک از گروههای دیگر نیستند و لازم است برنامه سفر آنها مطابق با فرهنگ مدرسه  و معیارهای تربیتی تنظیم شود. راهنمای تور نیز تا حد ممکن شخصیت فرهنگی داشته و خصوصیات رفتاری ، اخلاق و منش وی مناسب برنامه های مسافرتی مدارس باشد.با این اوصاف باید لازم است فرهنگ اعتماد به آژانسهایی که به صورت فعال به برگزاری این اردوها اهتمام می ورزند ، ایجاد شده و مدارس سعی کنند به سمت تخصصی شدن کارها پیش روند.حتی یک دانش آموز دقیق هم می تواند به برگزاری تور مسافرتی توسط مدرسه ایراد بگیرد چرا که در درس اجتماعی دوره راهنمایی خوانده است: در زندگی امروزی در کارها همه به صورت تخصصی عمل می کنند و در باب محاسن تخصصی عمل کردن آمده است علاوه بر آنکه کار به بهترین نحو و با کیفیت بالاتری انجام می شود، ارزانتر نیز هست . اگر در گذشته پدران ما برای تعمیر کفش به کفاش مراجعه نمی کردند و خود شخصا به تعمیر کفش اقدام می نمودند.اما در زندگی امروز معتقدیم باید کار را به کاردان سپرد.                                                                 

در سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری به این مورد توجه شده است که آژانسهای بند (ب) که از این به بعد تاسیس می شوند باید به صورت حرفه‌ای کارکنند، تا مجوز فعالیت آنها صادر شود. چه بهتر که بخشی تحت عنوان گردشگری دانش آموزی نیز مورد توجه قرار گیرد وعلاقمندانی که واقعا روحیات خاص و ویژه کار کردن در این بخش را دارند و مورد تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت آموزش و پرورش نیز می باشند مجوز دریافت نمایند و تحت عنوان آژانس مسافرتی با جهت گردشگری دانش آموزی فعالیت نمایند.مطمئنا در صورتی که گردشگری دانش آموزی به صورت درست و اصولی مطابق برنامه های ذکر شده اجرا گردد زمینه یادگیری را افزایش خواهد داد. هنگام برگزاری تور و در واقع زمانی که دانش آموز در حال تفریح و لذت بردن از اوقات خودش است، یادگیری و قدرت پذیرش درسها و آموزشهای زندگی آینده برای او بسیار بالا خواهد بود، در این زمانها مواردی را می توان آموزش داد که در شرایط مدرسه ای برای آموزش آنها باید ساعتها زمان صرف نمود ضمن آنکه تجربه  کردن در کلاس درس وجود ندارد اما در اینجا  با استفاده از فضای مناسب خارج کلاس می توان موقعیت کسب تجربه را نیز  همزمان با آموختن خلق کرد.