X
تبلیغات
رایتل

اردوهای دانش آموزی و عباس نمکی

اردوها وفعالیت های گروهی
شنبه 9 مهر‌ماه سال 1390

اردوها فرصت یادگیری فعالیت های گروهی برای دانش آموزان است

خبرگزاری پانا: اردوهای دانش آموزی در میان دانش آموزان هرمدرسه جایگاه مهمی برای یادگیری و تمرین فعالیت های گروهی و آماده شدن برای مشارکت در جامعه گسترده امروز به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حال که ایام تابستان فرا رسیده بهتر است به موضوع اوقات فراغت توجه نشان داده و از اهمیت برنامه هایی که ویژه دانش آموزان طراحی می شود سخن به میان آورد.

برگزاری اردوهای دانش آموزی از بارزترین برنامه های تابستانه مدارس و تشکل های دانش آموزی است که تمام دقایق آن لحظه های طلایی خاطره هاست. خاطره های سازنده که برفرد اثری حک شده بر جای می گذارد.

اردو اگر اصولی و با هدف تدارک دیده شود می تواند تمرین زندگی باشد. تمرین زندگی در طبیعت با حداقل امکانات که باعث ساخته شدن فرد می شود.

دانش آموزان در اردو گذشت، فداکاری، صبر و بردباری دربرابر مشکلات، همکاری و وفاداری، کارگروهی و نیز لذت بردن از دقایق زندگی با حداقل امکانات و تجهیزات را می آموزند.

در برگزاری اردوها تدارک برنامه ها باید به گونه ای باشد که منجر به تقویت و گسترش معیارها و ارزش های دینی و ملی دانش آموزان شود.

در شرایطی که جامعه و به خصوص قشر جوان و نوجوان به شدت مورد هجوم و هدف جنگ نرم قدرت های دنیاست، می توان با برگزاری اردوهای هدفمند دانش آموزان را که در واقع آینده سازان این مرز و بوم کهن هستند، در برابر این توطئه ها مصون کرد.

 * هدف اردو باید کاملا تربیتی باشد 

بررسی هایی که در خصوص یادگیری انجام شده است نشان می دهد ماندگاری یادگیری در بسیاری از موارد زمانی بیشتر می شود که فرد را درگیر خود سازد و فرد خود آن را تجربه کند؛ با این توضیح اگر بخواهیم مطلبی را برای دانش آموزان درونی کنیم، تشکیل اردو با هدف از پیش تعیین شده بهترین مجال برای این امر است.

برنامه هایی که برای اردو پیش بینی می شود باید با نیازهای عاطفی، اجتماعی و جسمی شرکت کنندگان در جنسیت و مقاطع مختلف تحصیلی مطابقت داشته باشد و تنوع و تعداد اردوها به نحوی لحاظ شود که ذائقه و خواست شرکت کنندگان را تامین کند.

همچنین در برگزاری و اجرای اردوها باید تمهیدات و اقدامات لازم به منظور تامین کامل امنیت فردی و جمعی شرکت کنندگان پیش بینی و اعمال شود.

اردوها باید علاوه بر سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت، هدف کاملا تربیتی داشته باشند و به گونه ای نباشد که دانش آموز تنها بخشی از زمان خود را صرف تفریح و شرکت در اردو کند بلکه باید از شرکت در اردو بهره تربیتی برد.

* در آموزش و پرورش هیچ طرح و برنامه ای بدون هدف گذاری انجام نمی شود

در همین راستا مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش می گوید: در آموزش و پرورش هیچ طرح و برنامه ای بدون هدف گذاری و مصوبه شورا، کمیته و یا ستاد بالا دستی صورت نمی گیرد.

وی معتقد است: اردوهای دانش آموزی یکی از برنامه های بسیار مهم و اثر گذار در امتداد کیفیت بخشی فعالیت های تربیتی و حتی آموزشی است.

حسن فرازنده خالدی در گفت و گو با خبرنگار اموزش و پرورش پانا در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت اثرگذاری و ضرورت اجرای اردو که برای همه مسوولین تصمیم ساز امری اجتناب ناپذیر و مبرهن است، می طلبد که در این خصوص هم با احساس مسوولیت بیشتر و دغدغه افزون در حسن اجرا، برنامه ریزی و ساماندهی صورت گیرد.

وی می افزاید: در این راستا آموزش و پروش دستورالعمل اجرایی اردو و بازدید های دانش آموزی را در تاریخ 18/8/89 با استناد مصوبه 534 شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی و به همه واحدهای اموزشی و پرورشی ابلاغ کرد که در این دستورالعمل سیاست ها و اهداف ناظر بر برگزاری اردوها به روشنی اعلام شده است.

خالدی ادامه داد: رویکرد غالب بر سیاست ها، اهداف و راهبردها، رویکرد تربیت دینی و ایجاد فضای فرهنگی با هویت اسلامی ایرانی در اردوها است؛ بنابراین مهم ترین و اساسی ترین هدف از برگزاری اردوها ایجاد بستری مناسب برای تحقق عملیاتی آموزه های تربیتی و دینی است.

وی می گوید: بدون تردید اجرای آنچه اموخته ایم در میدان عمل چند مزیت دارد که همین مزیت ها در معنای دیگر تفاوت های بین دانش آموزان اردو رفته و دانش اموزانی است که به اردو نرفته اند.

خالدی می افزاید: به عنوان مثال اگر فردی 4 یا 5 کتاب آموزش رانندگی را مطالعه کند و یا ساعت ها پای اموزش رانندگی بنشیند به طور طبیعی تا زمانیکه شخصا رانندگی و هدایت خودرو را بر عهده نگرفته و تجربه نکرده باشد به دو نکته اصلی و مولفه اصلی نخواهد رسید؛ اول تردید در توانایی انجام آنچه که آموخته است و دوم تشخیص میزان اعتماد به نفسی که برای خود تا به حال رقم زده است. بنابراین دانش اموزی که در اردو تجربه معاشرت های اجتماعی، درک حقوق دیگران، تعامل با محیط زیست، مسوولیت پذیری دسته جمعی و سایر موارد مترتب بر اردوها که بستگی به نوع آنها دارد را تجربه می کند قدر مسلم با دانش اموزان دیگر متفاوت است.

بنا بر آنچه گفته شد، اردوهای دانش آموزی زمانی می توانند موثر و ارزنده باشند که برپایه ارزش ها و اعتقادات دینی و ملی نهادینه شود و آینده سازان مملکت بتوانند با حضور در آن خود را برای ساختن جامعه ای آباد و سرفراز آماده سازند.